Вальдорфська система освіти і Вальдорфська школа



Вальдорфські школи - це така система освіти, основою якої є повага до дитинства. Мета цієї системи - розвинути можливості кожної дитини, дані йому природою, і повірити у свої власні сили.

Вальдорфська система освіти і Вальдорфська школа

На сьогоднішній день вальдорфські школи функціонують за всьому світу, і їх налічується понад тисячу. Тільки 600 вальдорфських шкіл налічується в 14 країнах Європи. Розмах їх просто величезний.

Трохи історії

Протягом виникло в Німеччині, в 1919 році, в умовах важкої післявоєнної кризи. Основною причиною з'явився пошук нових форм соціального життя суспільства.

Перша вальдорфська школа призначалася для дітей простих робітників фірми "Вальдорф Асторія". Саме вона взяла всі основні витрати на її зміст. Але, в ній виявилися діти та інших верств суспільства. Виходить, спочатку вже був усунутий відбір за матеріальним і соціальним ознакою.

 Трохи історії

В даний час вальдорфська школа намагається дотримуватися тих же принципів, що й раніше, але все-таки відсоток дітей з "нижчих шарів середовища робочих населення досить низький.

В основному там навчаються діти забезпечених батьків, якими рухає зацікавленість в гармонійному, всебічному, здоровому розвитку їх дітей. І, сьогодні, саме цим батькам, приписується зацікавленість в ініціюванні нових вальдорфських шкіл.

Основні принципи

Вальдорфська система освіти ґрунтується на духовній науці - Антропософії, створеної Рудольфом Штайнером, австрійським мислителем. Він був прикладом справжнього вчителя, як кажуть з «великої літери» і в звичайному, і в духовному сенсі.

В написаних ним 20 книгах і прочитаних 6000 лекціях порушені питання філософії, релігії, економіки, сільського господарства, науки, медицини, освіти та мистецтва. Спираючись на ці знання, і духовне начало, він створив Антропософію. В ній порушені духовно-наукові методи, які необхідні при досягненні пізнання вищих світів.

Основні принципи

Його послідовниками в Росії були відомі нам люди мистецтва і науки: Максиміліан Волошин, Андрій Білий, Андрій Тарковський, Михайло Чехов та інші.

Сама по собі Антропософія - вид теософії, таке от вчення про єднання неповторної людської душі з божеством. Антропософія переслідує мета розкриття прихованих здібностей людини методом спеціальних вправ (музики, эвритмии тощо).

Що ж пропонує школа?

Головним завданням школи є збереження відчуття животворящого дихання життя, особливо властиве дитинству. Але так складається життя, що воно втрачається, як тільки батьки прагнуть "вкласти" в голову дитини, як і раніше покладеного терміну.

З самого першого дня в початковій школі йде процес закладання досить солідного фундаменту знання і досвіду. Саме він ляже в основу подальшого навчання в середній школі. В цей час вальдорфська школа ставить такі завдання, як розвиток ініціативи, емоційної зрілості, здоровий глузд, а також творчий підхід до справі і почуття відповідальності.

Що ж пропонує школа?

Програми навчання вальдорфських шкіл будуються виключно на індивідуальних потребах кожного учня і пропонують метод пізнання світу, шляхом причетності учня до всього, що відбувається навколо нього. Міждисциплінарність і широта підходу - відмітна особливість даних програм.

Навчання в вальдорфських школах базується на особистому впливі педагога і на принципах наступності. У дошкільний період - один педагог, а починаючи з 6 до 14 років - один класний керівник, класний наставник надає допомогу і підтримку в 14-18 років.

Виходить, що дитина, в кожен період свого дитинства і юності знаходиться під опікою одного і того ж людини, який досконало знає потреби і особливості свого підопічного. Педагог сам визначає, які знання вкладати в дитини і в який момент. Таким чином, він намагається максимально використовувати творчі можливості дитини.

Разом з тим, педагог показує себе з хорошої сторони, проявляючи відданість своїй справі і використовує при цьому, якомога раціональніше і ефективніше, свій професійний досвід.

Так виходить, що ми живемо в епоху крайньої нестабільності, і від уміння проявляти гнучкість, ініціативу, до того ж, бути відповідальним багато що залежить. Саме ці чудові якості притаманні випускникам вальдорфських шкіл. Вони показали себе творчими, винахідливими і вміють справлятися з будь-якими виникають перед ними труднощами. Їх по достоїнству можна віднести до громадянам світу.

Специфіка вальдорфської школи

Навчання в даній школі починається з 7-річного віку і триває 11-12 років. Класний вчитель - перша людина, яка зустрічає їх на порозі школи. Протягом 8 років він вітає учнів щоранку і веде 2-х годинний урок, не перериваючись на перерву.

Академічним предметів на початковій стадії приділяється зовсім трохи уваги. У першому класі програма складена таким чином, що всі подається в мінімальному обсязі. Аж до другого класу дітей не навчають читання, але з буквами ознайомлюють.

В середній школі, а це, як правило, 1-8 класи з учнями працює класний вчитель. У його функції входить опіка дітей та їх навчання. В ідеальному випадку він залишається з учнями протягом усіх восьми років.

Специфіка вальдорфської школи

Протягом восьми років всі предмети для дитини представляють однакову цінність. Вважаються в звичайних школах другорядні заняття, як музика, мистецтво, іноземні мови, садівництво - у вальдорфських школах, навпаки, вважаються головними.

У молодшій школі всі необхідні предмети включаються поступово, крок за кроком, з мистецького середовища. Це пояснюється дуже просто - діти краще реагують на подібну середовище, ніж на нецікаві лекції. Буквально дітей навчають в'язання та грі на флейті. З першого класу діти, обов'язковому порядку вивчають два іноземних мови, причому навчання починається з найпростіших слів, ігор і пісеньок.

На уроках рукоділля діти з задоволенням навчаються прийомам в'язання гачком і на спицях, вишивання і ткацтва. Художня праця передбачає знайомство з багатьма технологіями та ремеслами. Дітям викладають новий вид мистецтва руху, як евритмія.

В школі - не рідкість свята приурочуються до яких-небудь природних явищ, як наприклад, прихід зими, дозрівання плодів, а також релігійних подій - Великдень, Різдво. До свята готуються заздалегідь: розучують вірші та пісні, виготовляють костюми, ставлять спектаклі, готують подарунки своїм батькам і один одному.

Пізньої осені в молодших класах влаштовується незвичайний свято ліхтариків. Діти виходять з паперовими ліхтариками на вулицю. Всередині ліхтарики горять маленькі свічки, як нагадування про те, що зима не буде тривати вічно, сонце скоро освітить землю і навколо світло.

Кінець кожної навчальної чверті ознаменується концертом, як для своїх батьків, так і для численних гостей. Кожен клас рапортує про своїх знаннях, чому вони навчилися, читають вірші, грають на флейтах, співають. Є класи, що показують невеликі спектаклі.

Перед актовим залом, у вестибюлі, влаштовується виставка, де представлені найкращі зошити, розкладені моделі зшитого одягу, виточені з дерева шкатулки, ложки, іграшки, виліплена посуд з глини і ще багато чого, чому діти навчилися у минулій чверті.

Специфіка вальдорфської школи

Є одна особливість - підручників у школі, як таких, немає: у дітей наявність робочий зошит, яка згодом трансформується в робочу книгу. Виходить, що вони самі творці своїх підручників, де відображається їх досвід і отримані знання. Старші класи застосовують ці підручники, як додаток до основних уроків.

І, найцікавіше, навчання у вальдорфській школі зовсім не состязательное. У середній школі оцінки зовсім не виставляються, а вчитель в кінці кожного року складає звіт-характеристику на кожного учня. У разі переходу учня в іншу школу оцінки, при необхідності, можуть бути виставлені.

Метод викладання

Використовувані в школі методи досить цікаві. Матеріал подається з сприйняття - побачити, далі пережити цей момент, здивуватися. Як підсумок - придбання життєвого досвіду і вже, на його основі, будуються теорії і робляться висновки.

Найголовнішими ступенями всього процесу навчання є - сприйняття, думки, почуття. У вальдорфських школах уроки проходять досить жваво і цікаво. Вони стимулюють уяву і дають поживу для думок і почуттів.

Підходи і методи

Застосовуваний у вальдорфських школах міждисциплінарний підхід, починаючи з перших і до випускних класів, прищеплює учням єдиний погляд на світ. Дане вчення допомагає їм освоювати певні галузі знань, і самостійно відстежувати складні зв'язки між подіями, явищами. Даний підхід застосовується при вивченні виключно всіх предметів, при цьому враховуються вікові особливості дітей.

У школі намагаються дотримуватися баланс між практичними навичками, наприклад, робота в саду або майстерні, заняттями, визначеними видами мистецтв: театром, ритмікою, музикою, живописом і скульптурою.

 Підходи і методи

Вальдорфські школи культивують спільно з батьками такі цінності, як співчуття, довіру, добро, здатність до моральної оцінки. Всі навчання спрямоване на прищеплення цих якостей дитині.

Незважаючи на зустрічаються забобони щодо вальдорфської школи, нібито вона не дає реальних знань для вступу у вищі навчальні заклади, популярність її, як і методи навчання, з кожним роком продовжує зростати. Адже все в ній побудовано на благо учнів, що дуже цінно.


Рейтинг:

5 з 5 , проголосувало 1

Коментарі (0)


Залишити коментар