Пренатальне вплив алкоголю змінює розвиток функцій головного мозку дитини

Якщо говорити про вживання алкогольних напоїв, ймовірно, варто нагадати, що існують категорії людей, яким не варто пити алкоголь взагалі. Звичайно ж, будь-якій людині також варто пам'ятати про те, що вживання будь-яких спиртовмісних напоїв може призвести до виникнення проблем зі здоров'ям, особливо небезпечно надмірне вживання будь-яких алкогольних напоїв - як слабоалкогольних, так і міцних.

Пренатальне вплив алкоголю змінює розвиток функцій головного мозку дитини

Хоча на сьогоднішній день існують дані досліджень, які показують, що помірне споживання алкоголю може позитивно вплинути на здоров'я людини, однак є багато досліджень, які показали, що в деяких випадках вживання навіть невеликої кількості алкоголю може бути шкідливим. Особливо небезпечний алкоголь вагітним жінкам, так як може викликати порушення розвитку дитини, що знаходиться в утробі матері.

Проблеми внутрішньоутробного розвитку дитини у матерів, які вживають алкоголь

Пару років тому учені-неврологи, які працювали в Університеті Каліфорнії в Ріверсайді(University of California, Riverside), провели дослідження, яке показало, що пренатальне вплив алкоголю на головний мозок дитини потенційно сприяє підвищенню тривожності і порушенню передачі нервових імпульсів в головному мозку малюка. Щоб отримати цей результат, дослідники провели серію лабораторних експериментів на мишах.

Дослідники побачили, що пренатальне вплив алкоголю змінює експресію генів, а також порушує розвиток зв'язків між нейронними мережами у корі головного мозку, розташованими в області, яка несе відповідальність за розумову діяльність високого рівня, а також за пізнавальні здібності, рухові навички, зір, дотик, слух, рівновагу, мову і емоції.

Дані, які отримали вчені в цьому дослідженні, суперечать результатам, отриманим в одній з недавніх наукових робіт, показав, що споживання алкоголю жінками під час вагітності не завдає шкоди внутрішньоутробно розвивається дитині.

Ще одне дослідження, проведене американськими вченими з Національного інституту здоров'я (National Institutes of Health) в Чилі, показало, що у багатьох дітей, які піддаються впливу високих рівнів алкоголю в період внутрішньоутробного розвитку, не відбувається зміни рис обличчя, яке вважається одним з основних ознак алкогольного синдрому плода, але у цих малюків виявляються ознаки порушення інтелектуального і поведінкового розвитку.

Вчені виявили, що у деяких дітей, які зазнали впливу алкоголю внутрішньоутробно, спостерігається порушення нервової системи, що проявляється у значній затримці мовного розвитку, у виникненні синдрому гіперактивності та дефіциту уваги, а також до затримки інтелектуального розвитку.

Дослідники стверджують, що у матерів, які вживають алкоголь під час вагітності, досить часто народжуються діти з фетальным алкогольним синдромом (ФАС (ембріональними розладами алкогольного спектру)) - порушенням, яке відноситься до структурі вроджених дефектів.

ФАС включає в себе такі ознаки, як характерна структура лицевих аномалій, затримка росту і пошкодження головного мозку. Але у деяких дітей, народжених жінками, які вживали алкоголь під час вагітності, немає повного спектру ознак вроджених вад алкогольного синдрому плода, які класифікуються як порушення плоду алкогольного спектру.

Хоча існує багато досліджень, які підтверджують небезпеку вживання алкоголю жінками під час вагітності, тим не менш, вчені продовжують працювати над цією проблемою, щоб отримати повну картину порушень, які розвиваються у дітей, які зазнали впливу алкоголю ще в період внутрішньоутробного розвитку.

Нещодавнє дослідження американських вчених ще раз підтвердило дані, отримані в попередніх дослідженнях, що алкоголь негативно впливає на розвиток головного мозку ще ненародженої дитини і тривалий час впливає на активність мозку у дітей.

У дітей з ембріональними розладами алкогольного спектру знижена активність мозкової діяльності

Інтернет-видання Medical Xpress розповів про дослідження, яке провели вчені під керівництвом Прапті Гаутама (Prapti Gautam), доктора філософії з Дослідницького інституту Сабан при Дитячій лікарні Лос-Анджелесі (Saban Research Institute of children's Hospital Los Angeles). В цій науковій роботі вчені виявили, що діти з ембріональними розладами алкогольного спектру (ЕРАС) показують більш слабку активацію головного мозку під час виконання конкретних пізнавальних завдань, ніж здорові діти такого ж віку.

Ці нові дані свідчать про можливе збереження на тривалий період порушення роботи мозку, яке виникло у нейронному механізмі у людей з ЕРАС. Результати цього дослідження були опубліковані на початку серпня 2014 року в науковому виданні «Кора головного мозку» (Cerebral Cortex).

Доктор Гаутама каже, що для спостереження за активністю головного мозку під час виконання розумових завдань у дітей з ЕРАС була використана функціональна магнітно-резонансна томографія (МРТ), але в першу чергу цей метод вчені використовували для того, щоб протягом тривалого періоду часу спостерігати за зміною активності головного мозку дітей.

Вчені зазначають, що мета експерименту полягала в бажанні вчених зрозуміти, чи існують статистично значущі відмінності в активності головного мозку у дітей з ЕРАС та їх здорових однолітків, або ж, коли діти стають старшими, активність мозку змінюється.

Ембріональні розлади алкогольного спектру впливають на мозок навіть з плином часу

ЕРАС охоплює широкий спектр симптомів, які пов'язані з внутрішньоутробним впливом алкоголю, у тому числі з когнітивними порушеннями, з вадами розумового розвитку та уваги і аномальним функціонуванням центральної нервової системи. Ці симптоми можуть призвести до виникнення проблем з увагою і до більш високого соціального та економічного тягаря, яке найчастіше стосується пацієнтів з ЕРАС.

В період дитинства і юності функціонування головного мозку, обсягу пам'яті і ефективність уваги швидко покращуються, що дає можливість стверджувати, що саме цей період життя людини можна вважати вирішальним моментом для розвитку нейронних мереж головного мозку.

Щоб вивчити, як пренатальне вплив алкоголю може змінити це розвиток, дослідники протягом двох років спостерігали за двома групами дітей. В одній групі були діти, які не постраждали від впливу алкоголю в період внутрішньоутробного розвитку, а в іншу групу входили дітей з ЕРАС.

Щоб спостерігати за активністю головного мозку дітей під час виконання розумових завдань, дослідники використовували МРТ. Під час тестування у дітей перевіряли візуально-просторове увагу, за допомогою якого ми візуально сприймає просторове співвідношення між об'єктами і навколишнім середовищем, а також оцінювали роботу оперативної пам'ять.

Елізабет Сауэлл (Elizabeth Sowell), доктор філософії, директор Лабораторії розвитку когнітивної нейровізуалізації у Науково-дослідному інституті Сабан (Developmental Cognitive Neuroimaging Laboratory at The Saban Research Institute) і провідний автор наукової статті, говорить, що під час проведення дослідження вченим вдалося виявити, що з плином часу між двома групами дітей спостерігалися значні відмінності в розвитку активності головного мозку навіть тоді, коли ці відмінності не були помітні при виконанні завдань.

Дослідники відзначають, що під час повторного тестування зорово-просторового уваги, проведеного через деякий час після проведення першого тесту, здорові діти з контрольної групи продемонстрували посилення інтенсивності нейронних сигналів, а діти, які страждають ЕРАС, показали зниження активності діяльності головного мозку, особливо в лобній, скроневій і тім'яній областях головного мозку.

Ці результати показують, що пренатальне вплив алкоголю навіть у дитинстві і в юності може змінювати швидкість передачі сигналів в головному мозку. Вчені вказують на те, що руйнівні наслідки впливу алкоголю на дитину під час внутрішньоутробного періоду розвитку надають згубний вплив на мозкову діяльність головного мозку ще тривалий період часу. Атиповий розвиток активності мозку, що спостерігається у дітей з ЕРАС, може пояснити постійні проблеми з когнітивними і поведінковими функціями, які по мірі дорослішання залишаються у людей цієї групи населення.

За матеріалами Medical Xpress