Вчені знайшли пояснення, чому деякі пухлини головного мозку частіше зустрічаються у чоловіків

Зараз онкологічні захворювання у багатьох країнах світу зайняли лідируюче місце серед найбільш поширених захворювань, які в значній мірі скорочують життя людини і зачіпають величезна кількість людей. Поширеність деяких онкозахворювань дуже широка, а інші зустрічаються рідко, і тому причини, умови і механізм їх розвитку погано вивчені, що не дозволяє проводити адекватне лікування пацієнтів.

Пухлина головного мозку

Відомо, що деякі онкологічні захворювання в одних країнах і кліматичних зонах зустрічаються рідше, а в інших частіше. Існують також онкозахворювання, які частіше зустрічаються серед жінок, ніж серед чоловіків, а інші навпаки.

Цілком зрозуміло, що такі специфічні захворювання, як рак простати або рак матки, розвиваються тільки серед представників конкретного статі, але деякі онкологічні захворювання з невідомих досі причин розвиваються частіше у чоловіків, ніж у жінок.

Вченим і лікарям-онкологам досить добре відомо, що деякі пухлини, що розвиваються в головному мозку, такі як гліобластоми (найбільш поширені інвазивні пухлини головного мозку людей) набагато частіше зустрічаються у чоловіків, ніж у жінок. Відомо також, що ці пухлини більш агресивні у чоловіків, ніж у жінок, хоча причини такого стану речей досі залишалися незрозумілими. В даний час вчені, які працюють у Вашингтонському університеті в Сент-Луїсі (Washington University in St. Louis) в штаті Міссурі, можливо, змогли нарешті трохи пролити світло на це складне питання.

Дослідники кажуть, що в клітинах головного мозку чоловіків активність певного білка, який пов'язаний зі зниженням ризику розвитку деяких видів раку, помітно менше, ніж активність цього білка в клітинах мозку жінок. Швидше за все, це і пояснює той факт, що певні пухлини головного мозку у чоловіків трапляються частіше, а також пояснює, чому ці пухлини більш агресивні в мозку чоловіків.

У всьому винен білок

Інтернет-видання Medical News Today розповідає про проведеному американськими ученими нове дослідження, звіт про яке опублікований в журналі «Клінічні дослідження (Clinical Investigation). Дослідники знайшли докази того, що білок, який пов'язаний зі зниженням ризику розвитку раку, так званий білок ретинобластоми (Rb), в значній мірі менш активний в клітинах головного мозку чоловіків, ніж у клітинах головного мозку жінок.

Доктор Джошуа Рубін (Joshua Rubin) разом зі своїми колегами почав це дослідження проведенням цілої серії експериментів, в яких вчені моделювали клітини гліобластоми. В експериментах учені піддавали клітини головного мозку чоловіків і жінок впливу фактора росту пухлин і цілого ряду генетичних змін. Виходячи з отриманих в експериментах результатів, команді вчених вдалося підтвердити свої припущення про те, що в клітинах головного мозку чоловіків ракові пухлини виникають частіше і ростуть швидше, ніж в клітинах головного мозку жінок.

Для того, щоб визначити, які ж механізми можуть лежати в основі цього феномену, вчені проаналізували три білка, такі як нейрофибромин, білок р53 і ретинобластоми (Rb), які зазвичай знижують ймовірність розвитку пухлини і обмежують здатність ракових клітин до поділу і виживання. Вчені пояснюють свій інтерес саме до цих білків тим, що багато ракові захворювання виникли у тих людей, у яких гени, що регулюють ці білки, або були відключені, або з якоїсь причини мутували.

Відключення генів, що регулюють білок Rb, підвищує сприйнятливість до раку

Доктор Рубін і його колеги виявили, що у жінок набагато нижче шанси на відключення в клітинах головного мозку генів, які регулюють білок Rb, ніж шанси чоловіків на те, що в клітинах головного їхнього мозку цей ген буде відключений. Крім того, вчені виявили, що якщо ген, що регулює білок Rb, в клітинах головного мозку жінок відключений, то це робить жінок такими ж сприйнятливими до раку, як і чоловіки.

Ренген головного мозку

Як говорить доктор Рубін, результати цього дослідження можуть мати важливі наслідки для лікування пацієнтів з пухлинами головного мозку та для виявлення осіб, що піддаються найбільш високого ступеня ризику розвитку раку головного мозку. Вчені зазначає, що це дослідження вперше визначило, що зв'язок, яка зачіпає ризик розвитку пухлини і притаманна певним клітинам, заснована на статевих відмінностях. Доктор Рубін вважає, що це дуже цікаве відкриття.

Дослідники кажуть, що вченим, що вивчають цю проблему, слід повернутися назад і ще раз по-новому розглянути кілька шляхів, пов'язаних з розвитком раку, щоб перевірити їх зв'язок зі статтю пацієнта. Доктор Рубін також вважає, що відмінності, засновані на статевій приналежності, можуть виявитися на клітинному рівні, і це не тільки може вплинути на ризик виникнення раку, але також вплинути і на ефективність лікування.

Учений додає, що, крім пухлин головного мозку, існують і інші види раку, наприклад, деякі види раку печінки, які частіше зустрічаються у чоловіків, ніж у жінок. Знання причин, чому рівень захворюваності на рак чоловіків і жінок відрізняється, допоможе вченим зрозуміти основні механізми розвитку раку, а розуміння цих механізмів дозволить почати пошуки більш ефективних видів терапії і проводити більш інформативні клінічні дослідження.

Чи варто розглядати клінічні дані з точки зору статевих відмінностей?

В даний час в клінічних дослідженнях білок Rb вивчається в якості мішені для лікарських засобів. Вчені з допомогою лікарських препаратів намагаються викликати ефект, властивий дії протипухлинного білка, в надії, що це зможе продовжити життя онкологічним хворим.

Клінічні дані

Але доктор Рубін вважає, що результати, які отримали він і його команда під час цього дослідження, повинні спонукати вчених, як тих, хто проводив цю наукову роботу, так і тих, які беруть участь в інших схожих дослідженнях, розглядати ці дані трохи по-іншому.

Як пояснює доктор Рубін, як правило, у клінічних дослідженнях вчені загалом розглядають дані, отримані про пацієнтів різної статевої приналежності, а це може маскувати позитивні або негативні відповіді, які обмежують можливість оцінити конкретну реакцію чоловіків або жінок. Принаймні, у клінічних випробуваннях необхідно думати про окремому аналізі даних, які були отримані від учасників різної статевої приналежності.

Це було не перше дослідження, в якому всебічно вивчався такий вид пухлин, як гліобластоми. Минулого місяця наукові видання повідомили про дослідження, в якому вченим вдалося виявити одну з причин, чому гліобластоми здатні поширитися так швидко. Звіт про дослідження був опублікований в журналі «Природні зв'язки» (Nature Communications). У ході дослідження вчені виявили, що ракові клітини перехоплюють і підживлюють кровоносні судини мозку, послаблюючи гематоенцефалічний бар'єр.

За матеріалами Medical News Today