Склад кишкової мікрофлори в більшій мірі залежить від гестаційного віку новонародженого, ніж від навколишнього середовища

Відомо, що бактеріальна фора кишечника відіграє найважливішу роль у здоров'ї людини. Також відомо, що в період внутрішньоутробного розвитку шлунково-кишковий тракт дитини практично стерильний, і заселення кишківника дитини бактеріальною флорою відбувається безпосередньо під час народження, коли дитина проходить через родові шляхи матері.

Надалі поповнення організму дитини самими різноманітними мікроорганізмами, які необхідні для підтримання нормального здоров'я не тільки в дитинстві, але і на протязі все подальше життя, відбувається під час грудного вигодовування і в результаті попадання в шлунково-кишковий тракт різних бактерій з навколишнього середовища.

Вчені стверджують, що при народженні дитини за допомогою кесаревого розтину в його організм не потрапляють необхідні для формування нормального імунітету бактерії і що ці малюки зазвичай хворіють більше, ніж діти, які народжені природним (вагінальним шляхом.

Дослідників також цікавлять інші питання, які стосуються заселення та впливу різних типів бактерій в шлунково-кишковий тракт немовлят. Одне з таких питань - це питання, наскільки швидко кишечник новонародженого може заселятися бактеріальною флорою в залежності від того, яким способом і в якому гестаційному віці народилася дитина.

Шлунково-кишковий тракт немовляти

Американські вчені нещодавно проведи дослідження, в якому спробували зрозуміти, якими типами бактерій і якому порядку заселяється кишечник передчасно народженої дитини. Вчені прийшли до висновку, що швидкість заселення шлунково-кишкового тракту немовляти різними типами бактерій залежить від гестаційного віку дитини при народженні.

У всіх дітей, народжених передчасно, бактеріальна флора кишечника дуже схожа

Як вже говорилося, вчені вважають, що немовлята народжуються з травною системою, що містить дуже мало бактерій, або навіть з кишечником без бактеріальної мікрофлори взагалі. Потім кишечник немовлят швидко заселяють мікроби (як хороші, так і погані), які проникають в організм багатьма шляхами, наприклад, під час грудного вигодовування або під час годування з пляшечки, при отриманні ліків і навіть в той момент, коли батьки спілкуються зі своїм малюком.

Інтернет-видання Medical Xpress розповідає про недавньому дослідженні, яке провели вчені з Медичної школи при Вашингтонському університеті в Сент-Луїсі (Washington University School of Medicine in St. Louis). Це дослідження показало, що у немовлят, народжених передчасно, популяція бактерій в шлунково-кишковому тракті більшою мірою залежить від біологічної структури та гестаційного віку дитини при народженні, ніж від факторів навколишнього середовища. Вчені також виявили, що бактеріальні спільноти заселяють кишечник немовляти в певному порядку, в конкретній прогресії і темпі, а у дітей, народжених передчасно, формування бактеріальних спільнот в шлунково-кишковому тракті відбувається надзвичайно повільно.

Провідний автор дослідження доктор медицини Філіп В. Тарр (Phillip I. Tarr) і співавтор цієї наукової роботи професор педіатрії Мелвін Е. Карнахан (Melvin E. Carnahan) вважають, що мікроорганізми, які заселяють кишечник немовляти на ранній стадії, швидше за все, надають значний вплив на здоров'я людини протягом всього його життя. Вчені відзначають, що досі було дуже мало відомо про те, як збираються ці мікробні спільноти. Також залишалося відкритим питання, формуються ці популяції в результаті випадкового проникнення бактерій в організм немовляти, а кишечник потім сам підтримує розмноження цих бактерій? Або ж господар грає якусь певну роль у виборі того, розмноження яких мікроорганізмів варто підтримувати? Вчені вважають, що це дослідження показало, що кишечник може визначати типи бактерій, які його населяють. Виявилося, що недоношені діти, народжені на 33-36 тижня після зачаття, мають дуже схожі мікробні популяції в їхніх нутрощах.

Звіт про дослідження був опублікований 11 серпня 2014 року в інтернет-виданні «Працях Національної академії наук» (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Гестаційний вік дитини та кишкова флора

Бактеріальна колонізація кишечника чинить серйозний вплив на здоров'я людини, впливаючи на розвиток дитини, на його імунні функції, на стійкість до інфекцій і на схильність до запальних і метаболічним розладам. Але до цих пір вченим було дуже мало відомо про те, як потрапляють у кишечник немовляти ці бактерії.

Щоб підрахувати бактеріальні популяції, заселяють кишечник новонароджених, дослідники з Інституту геному при Медичній школі Вашингтонського університету (Genome Institute at Washington University School of Medicine) використовували метод секвенування ДНК. Для проведення цього аналізу вчені зібрали 922 зразка стільця у 58 недоношених дітей. Вік немовлят, які були пацієнтами відділень інтенсивної терапії новонароджених Дитячої лікарні Сент-Луїса, коливався в межах 23-33 тижнів гестаційного віку і всі малюки при народженні важили близько 1500 грамів чи менше.

Дослідники виявили, що співвідношення трьох основних класів бактерій, які послідовно колонізували кишечник недоношених дітей, кількісно досить сильно відрізнявся. Вчені відзначають, що у всіх зразках переважав клас бактерій Bacilli, які заселили кишечник раніше інших мікроорганізмів. В достатку також був виявлений клас бактерій, відомих як Gammaproteobacteria.

Бактерії в кишечнику немовляти

У кишечнику немовлят також процвітали бактерії, які визначаються як Clostridia. Дослідники виявили, що на темп розмноження бактерій значний вплив надавали екологічні чинники, в тому числі спосіб народження немовлят (вагінальним способом або за допомогою кесарева розтину були народжені ці діти), антибіотики, що приймав немовля, а також вік і харчування дитини, але не порядок заселення бактеріями кишечника.

Дослідники також відзначили, що спостерігалися стрибкоподібне зміни пропорцій бактеріальних колоній в кишечнику кожної дитини у період до досягнення 36-го тижня гестаційного віку, але також виявилося, що кишкова екосистема так чи інакше регулювалася, і в результаті прогресування бактеріальної колонізації повернулося до того, що, здавалося, було спочатку визначено.

Доктор Тарр, директор відділу дитячої гастроентерології та харчування, повідомляє, що іноді спостерігалися різкі зміни кишкової флори в тому ж напрямку, що і прогресування бактеріальних колоній в цілому, але в інших випадках цього не було. Тобто такі зміни були непередбачувані. Але пропорції бактеріальних колоній в кінці кінців виправлялися, і три вищевказані класу бактерій ставали основними компонентами кишкової флори немовлят.

Профілактика некротичного ентероколіту у недоношених немовлят

Озброївшись знаннями про те, що відбувається в травній системі недоношених дітей у контрольованому середовищі, найближчою метою дослідників повинна стати розробка методу, який дозволить розрізняти те, що відбувається в кишковій системі недоношених немовлят. Особливо це необхідно немовлятам, стан яких не дуже гарне, особливо тим, які страждають від некротичного ентероколіту (НЕК).

Недоношена дитина

НЕК - руйнівний розлад у недоношених дітей, яке викликає відмирання тканин слизової стінки кишечника. Цей синдром розвивається у 10 % недоношених дітей і призводить до летального результату приблизно 25-35 % передчасно народжених дітей. Вчені вважають, що кишкові бактерії відіграють важливу роль у попередженні розвитку цього захворювання.

Співавтор дослідження Барбара Уорнер (Barbara Warner), доктор медичних наук, професор педіатрії, практикуюча в Дитячій лікарні Святого Людовика (St. Louis children's Hospital), каже, що дослідження - це не конкретну дію, таку як профілактика або лікування НЕК. Доктор Уорнер зазначає, що Святим Граалем можна вважати профілактику; і якщо те, що відбувається в кишечнику, насправді залежить від господаря, тоді це дослідження може допомогти визначити, що конкретно може збільшувати для немовляти ризик розвитку НЕК і може надати істотну допомогу в розробці цільової терапії.

Інтригуючі бактерії

Доктор Уорнер також сказала, що вона і її колеги ще не до кінця розуміють, яке значення мають ці три класу бактерій, які домінують в мікрофлорі кишечника недоношених дітей. Але з цих трьох класів бактерій найбільш інтригуючими здаються Gammaproteobacteria, тому що вони пов'язані із запаленням і тому, що цих бактерій в кишечниках немовлят дуже багато.

Мікрофлора кишечника

У кишечнику здорової, народженої в строк дитини бактерії Gammaproteobacteria звичайно становлять менше 1 % від всіх бактерій. У цьому дослідженні виявилося, що у багатьох недоношених дітей бактерії Gammaproteobacteria в кишечнику складають більш ніж 50 % всіх бактерій. А у деяких дітей на цю групу мікробів припадало понад 80 % бактерій.

Доктор Уорнер і доктор Тарр говорять, що необхідно провести додаткові дослідження. Один з основних питань, яке буде піднято, - це спробувати зрозуміти, що означають ці бактерії для недоношених дітей і як ці бактерії можуть вплинути на малюків в довгостроковій перспективі.

Доктор Тарр зазначає, що під час цього дослідження для вивчення кишкової флори недоношених новонароджених було проведено самий великий і самий інтенсивний відбір проб стільця немовлят, який коли-небудь виконувався. Аналіз цих проб вчені проводили з використанням сучасних технологій секвенування ДНК.

Вчені вважають, що дані цього дослідження дуже корисні для кращого розуміння значення кишкової бактеріальної флори для здоров'я людини. Доктор Тарру каже, що поки це тільки перший проблиск у розумінні того, що на ранніх етапах життя бактеріальна колонізація кишечника - це подія, яка може мати наслідки для здоров'я людини протягом всього його життя.

За матеріалами Medical Xpress