Аграфия

Опис

Лист - це один із досить складних психічних процесів. Його відносять і до мови, і до процесу сприйняття (безпідставного і системного), а також до рухової сфері.

аграфия

Терміном «аграфия» називають розлад листа, яке пов'язане з порушеннями мови, при цьому рухи кисті повністю зберігаються. Дане захворювання виникає як наслідок ураження лівого (у правшів) або правого (у лівшів) півкулі головного мозку.

Виділяють аграфию «чисту» (амнестическую), апраксическую, конструктивну, афатическую.

«Чиста» (амнестическая). Труднощі, головним чином, спостерігаються при листі під диктовку і листі спонтанному. При списуванні збереження листи або більше менше залишається. Діти можуть плутати порядок літер в словах, замінюють іншими (літературна параграфия). Найбільш яскравими проявами амнестичним аграфии є утруднені перекодування фонем у графеми. Дитина не здатний відшукати графему, яка відповідала б заданої фонеме, графічний образ букви відчужується. Спостерігаються грубі аграмматизмы, литеральные параграфии, пропуски в словах - букв, в реченнях слів, пропуски знаків пунктуації. Може спостерігатися дзеркальне лист або його елементи.

«Чиста» аграфия часто поєднується з синдромом Герстмана (неврологічним розладом, яке вказує на ураження мозку), і виявляється, як один з його компонентів.

Апраксическая аграфия може бути самостійною формою апраксії або одним із проявів апраксії ідеаторною. При апрактической аграфии дитина не розуміє, яке положення повинна зайняти рука перед початком письма, тобто не знає, як треба взяти ручку або олівець. А наступні рухові акти він не здатний розгорнути правильної послідовності. Тому виникають спотворення, неправильні співвідношення у просторі окремих елементів букв, окремі літери зображуються дзеркально.

При особливо важких формах малюнок літери може повністю рападаться, і дитина буде зображувати лише окремі рисочки, які будуть перетинатися один з одним. Апраксическую аграфию можна спостерігати у всіх видах листи: при списываниисамостоятельном або під диктовку. Саме порушення організації і здійснення руху ускладнюють написання літер з елементів.

Апраксическая аграфия є наслідком поразок надкраевой і кутової звивини лівої півкулі. Але є ситуації, коли дана форма патології розвивається при ураженнях задніх відділів другий лобової звивини лівої лобової частки.

Афатическая - виникає при афазії, уражена ліва скронева кора, це і стає причинами дефектів слухомовної пам'яті і фонематичного слуху.

Конструктивна аграфия - виникає при конструктивній афазії.

Симптоми

Найбільш яскравим проявом цього захворювання можна назвати повну втрату до здатності писати. Або може бути сильне порушення структури слова, пропуск букв, складів, невміння поєднувати окремі склади в слова і букви в склади і ін. що цікаво, так це те, що інтелект у дітей може бути не порушеним, так і вироблені навички письма, а дані прояви все ж виникають.

Дитячу аграфию прийнято вважати одним із проявів алалії. Виникає вона, як наслідок недорозвинення мови в цілому, що пов'язано з тим же ураженням головного мозку.

Найбільш поширеними причинами даного захворювання вважаються порушення графічної символізації і фонематичного сприйняття. В основному, аграфия спостерігається у дітей з недорозвиненою усній промовою (не завжди яскраво вираженою). У таких дітей мовне свідомість у розвитку не змогло досягти стадії цілісного усвідомлення звукового аспекту слова. Дитина сприймає слово виключно зі змістовної сторони. Фонема з мовною дійсністю не зв'язується. Як наслідок, встановлення звуко-буквеної асоціації утрудняется.

Діагностика

Діагностика аграфии не представляє труднощів. Після детального неврологічного огляду лікар відразу ж може поставити діагноз. Куди складніше встановити причини виникнення даного захворювання. Спершу виявляють уражений осередок головного мозку і причину цього ураження.

Діагностика аграфии

При цьому слід детальний розпитування батьків хворого. Показано використання різних методик неврологічних досліджень, таких як магнітно-резонансної томографії, комп'ютерної томографії, рентген черепа, електроенцефалографії, реовазографії, ЕХО-енцефалографії.

Профілактика

Займайтеся з дитиною мовними вправами, намагайтеся робити це якомога частіше. Слідкуйте уважно за тим, наскільки Ваша дитина здатний до вираження власної думки, за порядком зв'язування слів, а в молодшому віці - за розвитком мови.

Постарайтеся не випускати з увазі будь-які мовні відставання чи обмеження.

Лікування

Домогтися позитивних результатів при лікуванні будь-яких мовних розладів, а в нашому випадку аграфии, можливо тільки при комплексній і всебічної терапії. Вона має об'єднувати і лікування медикаментозного характеру (призначення препаратів, які послужать поліпшенням процесів живлення головного мозку), а також лікувальну фізкультуру, музичні заняття, логоритмику, заняття з психотерапевтом, логопедом.

Терапія повинна проводитися грамотно і протягом тривалого часу.

Слід зазначити про своєчасності розпочатого лікування, оскільки надалі через аграфию будуть виникати проблеми з навчанням у школі. Якщо Ви помітили біля свого малюка прояви аграфии, негайно звертайтеся до фахівця, який після глибокої діагностики призначить правильне лікування.

Обговорення та відгуки


Залишити коментар